Wersja Angielska   |     Tel: 860.398.5420






WODA

Woda - eliksir zycia

Woda jest podstawowym skladnikiem organizmu i po prostu eliksirem zycia zapewniajacym ewolucje. Faktem jest, ze czlowiek w okolo 2/3 jest zbudowany z wody. Ilosc wody w naszych cialach jest zmienna i wynika z wieku, plci i zawartosci tluszczu. U niemowlat jest najwieksza dochodzac do 75% wagi i spada wraz z wiekiem do przecietnego poziomu ok. 53%. U kobiet wartosc ta jest jeszcze nizsza gdyz maja wiecej tluszczu niz mezczyzni.

     
Malo wyobrazalne ilosci przemieszczaja sie przez cialo czlowieka.

W ciagu 24 godzin przez nerki przeplywa ok. 2000 l. a przez ludzki mozg 1400 l. Wypelniane, w tym czasie, przez wode funkcje sa bardzo roznorodne. Stad zrownowazona zawartosc wody jest waanym wymogiem wlasciwego funkcjonowania calego ludzkiego organizmu. Szczegolnie wyraznie swiadczy o tym mozliwosc dluzszego przezycia bez stalego pokarmu ale bez wody jedynie kilka dni. Dwie doby bez wody juz powoduja trwale uszkodzenie organizmu.

Funkcje wody w organizmie czlowieka:

1. Rozpuszczanie pokarmu oraz jego transport

2. Wchlanianie pozywienia z jelit i odzywianie komorek

3. Usuwanie szkodliwych produktow przemiany materii

4. Udzial w reakcjach biochemicznych

5. Regulacja temperatury

6. Zwilzanie blony sluzowej, stawow, galki ocznej

Zapotrzebowanie:
           
Srednio tracimy okolo 2,6 litra wody kazdego dnia, poprzez uklad moczowy, z kalem, potem i w procesie oddychania. Ilosc ta jest wieksza w gorace, w suche i wietrzne dni, lub po energicznych cwiczeniach.

Kazdy ubytek wody musi byl na biezaco uzupelniany, dlatego tez ogolnie zaleca sie doroslym spozywanie okolo 1,5-2 litrow plynow kazdego dnia, a lacznie z woda zawarta w zywnosci okolo 3-3,5 litra dziennie.


Typowe skutki braku wody:

  • Oslabienie, zmeczenie i bole glowy

  • spadek koncentracji, zaklocenia pamieci

  • Obstrukcja: zaparcia stolca

  • Artretyzm reumatyczny: brak wody dotyczy takze elastycznosci chrzastek; zmniejsza sie sprawnosc stawow i dochodzi do scierania powierzchni stawow; te same dolegliwosci kregoslupa i rosnacego niebezpieczenstwa wypadniecia kregu
  • Zaklocenia w krazeniu krwi, dusznosci

  • Wysokie cisnienie krwi, apopleksja i zawal serca: brak wody prowadzi do zageszczenia krwi, tzn. spada jej plynnosc, latwo powstaja skrzepy, wzrasta cisnienie krwi

  • Nadwaga wynikajaca z glodu i pragnienia

  • Alergie, astmy

  • Dysfunkcja nerek: mo?e byc skutkiem trwalego niedostatecznego ukrwienia z powodu braku wody; dlatego mocznik i inne szkodliwe substancje zalegaja w organizmie, szczegolnie w nerkach.

    Kto ma pragnienie, pije za pozno...

    Pragnienie jest spoznionym sygnalem organizmu o potrzebie uzupelnienia plynow i swiadczy o odwodnieniu oraz wystapieniu wynikajacego z tego spadku sprawnosci.

    Jakie plyny sa NIEWLASCIWE?

  • Napoje alkoholowe, kawa i czarna herbata nie uzupelniaja brakujacych plynow. W przeciwienstwie: tacy "wodopijcy" sa nadzwyczajnymi producentami moczu a brak wody u nich tylko sie zwieksza.

  • Slodkie napoje zawieraja wiele weglowodanow, cukier i najczesciej sztuczne substancje zapachowe i farbujace. Sa bogatym w kalorie powodem pragnienia

  • Mleko i produkty mleczne nie sa napojami lecz plynnymi srodkami spozywczymi.

    Ciekawostki

  • niektore leki zwane diuretykami powoduja utrate wody wraz w moczem.

  • kazdego dnia tylko z wydychanym powietrzem tracimy od 400 do 500 ml wody, a w trakcie upalow nawet wiecej,

  • jest mozliwe spozycie zbyt duzej ilosci wody. Wydajnosc naszych nerek wynosi okolo 0,6-1,5 l moczu na godzine. Wiec jesli pije sie wiecej niz te ilosci, lub z przyczyn chorobowych nie mozemy pozbyc sie odpowiednio szybko wody z naszego organizmu, moze wystapic zjawisko przewodnienia organizmu. Symptomy przewodnienia to m.in. nudnosci, torsje, dusznosc, obrzeki, narastajace zaburzenia swiadomosci, skurcze miesni, drgawki a nawet w skrajnych przypadkach spiaczka

  • woda mineralna w porownaniu z woda kranowa jest duzo bardziej czystsza pod wzgledem chemicznym, a ponadto dostarcza dodatkowe ilosci skladnikow mineralnych, np. wapnia.